Skladateljica na čelu Inotherma
Je prva glasbenica v družini, pianistka, ki je po diplomi iz kompozicije in glasbene teorije na Akademiji za glasbo v Ljubljani podiplomski študij nadaljevala v Dresdnu, mojstrskega pa je zaključila v Münchnu. Danes je priznana skladateljica, docentka ljubljanske Akademije za glasbo na področju kompozicije, najmlajša redna članica predsedstva SAZU ter prejemnica dveh prestižnih nagrad za sodobno glasbo: Fuxove za operno delo Canvas in Erste Bank Kompositionspreis za skladateljski opus. Nina Šenk Kosem je vse to in še več. Je mama, žena in direktorica največjega proizvajalca aluminijastih vhodnih vrat v Evropi.
Od tišine skladanja do komponiranja podjetja
V letih skladanja je Nina zgradila občudovanja vredno mednarodno kariero, ovito v tišino skladateljske sobe. A z vsakim letom je postajalo jasneje, da ji manjkajo stvari, ki jih glasba sama ne more nadomestiti.
»Poklic umetnice je lep, a osamljen,« pravi. »Začela sem pogrešati delovni kolektiv, stik z ljudmi, vsakodnevno dinamiko. Poklic skladatelja je sestavljen iz dolgih obdobij samostojnega in tudi samotnega ustvarjanja, ki se zaključi z zgolj nekaj urami intenzivnega dela z orkestrom, kar pa ne omogoča pravega ravnovesja med individualnim delom in skupinsko dinamiko«.
Čeprav sta jo starša že prej večkrat vprašala, kdaj se jima bo pridružila v podjetju, je odločitev dolgo odlagala – zaradi majhnih otrok, ustvarjalnega zagona in predvsem občutka, da še ni pravi čas. A po izgubi mame, ki je vrsto let vodila podjetje, se je nekaj prelomilo.
»Takrat sem veliko občutij predelovala skozi glasbo in pisala tudi skladbe, posvečene njej. Hkrati pa sem se zavedala, da samo z glasbo tej družbi ne morem zares pomagati ali kaj spremeniti. Odkar delam v podjetju, pa se je to spremenilo«, pravi glasbenica, ki skupaj z očetom vodi Inotherm.
Več skupnega, kot se zdi
Menjava notnih črtovij za pisarno in delovno mizo v podjetju se na prvi pogled zdi kot obrat za 180 stopinj, a je v resnici bolj prehod iz ene strukture v drugo.
»Biti skladatelj pomeni biti strateg. Znati moraš predvideti formo, razmišljati celostno in vnaprej ter povezovati navidez neskladne dele v harmonično celoto,« pravi Nina. Delo svobodne umetnice, sploh skladateljice, po njenih besedah nikakor ni le ustvarjanje glasbe. Zajema tudi marketing, administracijo, računovodstvo, komunikacijo z naročniki in orkestri v različnih državah in jezikih. »Uspešen skladatelj mora imeti občutek za delo, odgovornost in organizacijo,« še dodaja.
Kar jo v podjetništvu nadvse navdušuje, je vsakodnevno skupinsko delo z usklajevanjem misli, izmenjavo pogledov in iskanjem skupnih rešitev z različnimi ljudmi. Njen novi orkester morda nima inštrumentov, a gre tudi tukaj za ujemanje glasov, povezovanje in posluh za vodenje k skupnemu cilju.
Umetnost vodenja in vodenje umetnosti
»Ali sem dobra v tem, kar zdaj počnem? Ne vem. Vem le, da se trudim enako, kot sem se trudila kot skladateljica,« pravi mlada direktorica z iskreno skromnostjo, ki ji je bila vodstvena žilica položena že v zibelko in priučena prek načina dela staršev.
Potrjuje, da jo je glasba naučila natančnosti, potrpežljivosti in predvsem pravega poslušanja. »Dober skladatelj ni tisti, ki zna v skladbo vključiti vse, kar ve. Dober skladatelj je tisti, ki zna prepoznati, kaj v danem trenutku vsak posameznik lahko prispeva, da orkester kot celota doseže najboljši možni učinek.«
Na enak način, kot stoji pred orkestrom, danes sedi med ljudmi. Je skladateljica s svojo vizijo, ki mora v nekaj minutah prepričati sto glasbenikov, da njeno delo odigrajo s srcem. V podjetju gre za isti princip. Najti skupen ritem, jasno in spoštljivo povedati, kaj je cilj in povezati različnosti v nekaj, kar zveni kot uigrana celota.
Uglasbitev Inotherma
Če bi bil Inotherm orkestrska skladba, bi po Nininih besedah zvenel tako, kot zveni življenje samo z vsemi vzponi in padci. Imela bi trenutke ljubezni in mehkobe, ubranega sodelovanja, pa tudi odseke nemira, viharjev in sunkovitega ritma.
»Smo pisana druščina zgodb, vsak s svojo vlogo in svojim tonom, a vsi s skupno vizijo. Kot ladja, ki pluje v isto smer ne glede na to, ali je morje mirno ali razburkano,« pravi. Ta skladba sicer še ni nastala, a čuti, da jo nekoč pred koncem kariere še čaka. »Če pa bom povedala, da bo skladba govorila o Inothermu ali ne, pa še ne vem,« hudomušno pripomni.
Glasba, ki še odmeva
Čeprav danes sklada zmerneje, ostaja zvesta glasbi. Letno napiše dve skladbi, saj je umetniško ustvarjanje del njene identitete, ki je ne namerava nikoli povsem opustiti.
Njen ustvarjalni podpis ostaja močno prisoten, saj njena dela še naprej živijo na koncertnih odrih po vsej Evropi. V naslednjem letu jo čakajo večer njene glasbe v Münchnu in predstavitve na festivalu v Stuttgartu ter Berlinu.
Nina Šenk Kosem dokazuje, da si glasba in podjetništvo nista nujno nasprotna svetova, temveč dva izraza iste ustvarjalne sile. Lahko je simfonija ali strategija, melodija ali vizija, ustvarjalnost konec koncev nima le enega obraza.